Соцмережі та месенджери під час війни: про що треба знати дорослим!
Згідно з дослідженням, що було проведено в Україні серед школярів 6-18 років в 2021 році, одними з найпопулярніших соцмереж та месенджерів серед дітей є TikTok, Instagram та Telegram. Третина опитаних проводить в інтернеті від 3 до 5 годин щодня, а з початком повномасштабного вторгнення росії в Україну, зміною місця проживання багатьох дітей, навчанням онлайн ця кількість часу лише зростає.
Соцмережі та месенджери дозволяють дітям творчо самовиражатися, спілкуватися з друзями та рідними, навчатися, дізнаватися новини та багато чого іншого. Однак варто пам’ятати та нагадувати дітям про те, що ці канали не варто використовуючи як правдиві новинні ресурси, адже у них не вистачає контексту та перевірки фактів. Отже, така інформація може просто вводити в оману. Щобільше, контент про війну, з яким діти стикаються в додатках, також може включати відверті зображення та відео, емоційно травмуючі історії людей, які постраждали від війни, а також дезінформацію.
І хоча популяризація соцмереж та месенджерів, як каналів зі спрощеною версією інформації та часто навіть «дитячою мовою», спонукала багатьох дітей долучитися до дискурсу про конфлікт інноваційними способами в інтернеті – за допомогою створення онлайн-контенту, варто пам’ятати про відсутність будь-якої цензури на багатьох із цих платформ, що може призвести до трагічних психологічних наслідків для дітей.
Віковий рейтинг додатків
Перший важливий пункт, на який батькам варто звернути увагу – це віковий рейтинг додатків.
TikTok дозволяє використовувати додаток дітям з 13 років.
В Instagram доступна реєстрація також для дітей від 13 років. У біографії акаунта, який представляє дитину молодше 13 років, має бути чітко зазначено, що акаунтом керує хтось з батьків або менеджер.
Це означає, що акаунти ваших дітей можуть бути видалені без попередження. Тому краще слідкувати за віковим рейтингом та поділитися цією інформацією з дітьми, щоб вона не стала неочікуваною.
Telegram найбезпечніше використовувати для осіб віком 16 років та старших. Проте у магазині Apple App Store він відмічений «для тих, кому 17 років і старше», у той час, як Google Play магазин просто оцінює його як «той, що вимагає батьківського контролю». У користувачів не запитують їхнього віку при реєстрації.
Що ще потрібно знати батькам?
Навички критичного мислення – це найнеобхідніший інструмент, яким мають бути озброєні ваші діти. Дві корисних вправи для напрацювання цієї навички: говоріть з дітьми та спонукайте їх висловлювати власну думку.
Головна задача батьків – створити такий простір, де дитина могла б вільно висловлюватись. Важливо не осуджувати та не критикувати дитину за її думку чи погляд. А також заохочуйте дітей не дивитись на певну тему, ситуацію чи подію лише з однієї сторони, а шукати інші точки зору.
Поговоріть з дітьми про перевірені та неперевірені джерела інформації. Допоможіть своїй дитині налаштувати стрічки новин у різних додатках, видаливши всі підозрілі облікові записи, на які вона підписана, і додавши перевірені облікові записи, які розвінчують дезінформацію.
Частіше розмовляйте зі своїми дітьми про поточні події, щоб налагодити відкрите спілкування та довіру. Переконайтеся, що вони знають, що завжди можуть прийти до вас із розмовою, навіть якщо тема не зовсім зручна для обговорень.
Навчіть дітей повідомляти про дезінформацію та невідповідний контент в соцмережах.
Обговорюйте правила онлайн-безпеки, які є універсальними на всі часи. Для цього можете використовувати уроки освітнього проєкту #stop_sexтинг або окремі вправи згідно з віком дитини. Також можестати в пригоді брошура щодо онлайн-злочинів під час війни.
Педагоги можуть провести урок «(Не)безпека в час війни» для дітей з 1 по 11 класи, що буде представлений з 21 жовтня на сайті.
Уроки, що були створені за підтримки DT Institute, можна провести як вдома, так і в школах. За проведення уроків для вчителів буде передбачено отримання сертифіката про підвищення кваліфікації.
Дорослі мають стати прикладом відповідального користування інтернетом: оберіть спільні години відпочинку від девайсів та онлайн-середовища вдома, зробіть традицію вживання їжі без телефонів.